Alla inlägg under februari 2009

Av Birgitta - 23 februari 2009 23:47

Var ju delfinal 3 i lördags och Flingungen var här och sov över. Alltid lika trevligt att sitta och gagga framför TV:n och kommentera bidragen:-)


Ska väl kosta på mig en liten stilla reflektion över bidragen som jag upplevde dem i alla fall:-)


Bidrag 1: Velvets låt var inte dålig men tyvärr en discolåt i mängden som man har hört förr. Hon borde dock ha kommit till andra chansen tycker jag.


Bidrag 2: He he - den här låten gillade INTE Flingungen. Jag tycker nog att hon har rätt - en mycket enerverande låt som dessvärre sätter sig på hjärnan. Dock ganska skönt gung i låten (sorry sis, min alldeles egna personliga åsikt *ler*)


Bidrag 3: Mollys låt var smäktande, pompös och hon sjunger jättebra men tyvärr en av alla dessa ballader man har hört både en och två gånger. Förstod dock att den skulle gå rakt till Globen.


Bidrag 4: Är man svag för pojkbandskonstellationer så gillar man EMD. Skaplig låt men direkt till Globen? Nä, till andra chansen hade varit bättre tycker jag.


Bidrag 5: Gamle rockräven Rickfors rockar än - och han gör det bra tycker jag. Detta var en typisk Rickfors-låt med visst inslag av Robert Palmer.


Bidrag 6: Nej nej nej - kan det bli värre??? Den här låten får mig att tänka på gamla cocktailpartyfilmer från 60-talet. Har inget emot Maja men den här låten gick fetbort för min del.


Bidrag 7: Det är ok att sjunga på svenska och engelska men grekiska???? Det är ju faktiskt en svensk deltävling så där passar inte grekiskan in. Annars var väl låten inte så dålig.


Bidrag 8: Solklar favvis hos mig men dessvärre gick den inte direkt till globen. Martin sjunger som en gud, rör sig som en gud och ser ut som en ängel eller hur syrran hehe. Han ser ju betydligt bättre ut än vissa andra bandmedlemmar i den gruppen hehe.


Petra Mede: Ja, inte blir hon roligare med tiden - trots att jag INTE är något Carola-fan så var det INTE roligt när hon visade bilden på Carola för Alexander Bard och han verkade inte tycka att det var så himla roligt heller.

Man får verkligen hoppas att det blir någon bättre programledare nästa år.


Ja som sagt var så är det ju mina högst personliga åsikte om denna deltävling. alla får självklart tycka som de vill.


Nog om det.


Idag började Anton skolan igen efter en skön sportlovsvecka - men han tyckte att det skulle vara lika långt sportlov som sommarlov:-)

Det kom ju snö lagom tills lovet började och den har legat kvar. Inget kul tycker jag men Anton älskar det för han gillar att susa ner för pulkabacken i full fart:-)

Vet hur det var när man själv var liten - det var ju jättekul att åka pulka.

Då var det ju vinter när det skulle vara vinter vilket det ju inte är nu för tiden. Jag gillar inte vintern - eller till viss del gör jag det. Det kan vara rätt så mysigt att gå ute en solig vinterdag när det biter i kinderna och knarrar under fötterna men inte om det halt och jävligt för det avskyr jag.


Sitter just nu och bloggar och kastar ett öga då och då på TV400 där de kör en repris på Big Brother 2003 - det året då Linda Rosing var med. Vi bodde på landet då och hade bara SVT1, SVT2 och TV 4 så jag missade det då det gick. Skulle vara kul om de kunde ta upp det programmet igen - visserligen är det ju ett rätt så korkat program men jag älskar att se sådana för då känner man sig plötsligt helt normal ha ha.


Nä, nog svamlat för den här gången:-)


Natti natti

Av Birgitta - 17 februari 2009 17:23

Det ÄR alldeles riktigt som så att vår käre farfar lämnade oss för 30 år sedan - får väl skylla på tillfällig förvirring hos mig beroende på min höga ålder he he. Vad telefoniet anbelangar så verkar det vara något väldigt konstigt med denna telefon jag fick från modern senast för den kan vara fulladdad på morgonen och ett par timmar senare är den helt urladdad och död. Hmm - verkar som om det är någon förbannelse över prylar saker som kommer från mamma:-) Ska se om jag kan orka slänga mig upp på förrådet och leta efter råkostcentrifugen jag lovat dig. Ska givetvis testa den först då den kommer från mamma he he. Vill ju inte gärna ge dig något som inte funkar.


See you later

Av Birgitta - 16 februari 2009 16:22

Mår fortfarande inte så värst bra - lite liknande Flingungens symptom. Men men, det blir nog bättre med tiden.


Kollade ju självklart in lördagens delfinal och måste säga att det var en solklar förbättring mot förra lördagen även om det fanns en och annan som jag inte kände så mycket för:-)


En liten - högst personlig - reflektion över varje bidrag vill jag ju gärna bidra med förstås:-)


Bidrag 1: Välkomna tillbaka Lili och Susie. Ni hade en jättebra låt. Skulle nog velat se er direkt till finalen. Håller med Flingungen om att 80-talet hade mycket bra musik - har många minnen från den tiden:-). Skulle nog haft en chans till en bra placering i Moskva tror jag.


Bidrag 2: Det är klart - tillhör man den skaran människor som gillar Håkan Hellström så gillar man denna låt. Jag tillhör dock INTE den skaran. Moskva - inte en chans.


Bidrag 3: Lite för alldaglig ballad - en i mängden som man har hört sååå många gånger förut. Påminde till viss del om Sam Brown's "Stop". Kanske växer den efter ett antal lyssningar men Moskva? Nä.


Bidrag 4: En blandning av Europe och Bon Jovi. Helt ok men direkt till final??? Nä, det tycker jag inte faktiskt - andra chansen hade varit bättre. Skulle den ha haft en chans i Moskva? Nja, visserligen vann ju Lordi men det är nog slut med den genren av musik i de sammanhangen tror jag.


Bidrag 5: Rappa och spexa kan han - Markoolio - men här var han väl lite felplacerad. Melodifestivalen är nog inte hans rätta plats här i livet. Inget för Moskva.


Bidrag 6: Amys låt skulle ha gått direkt till final tycker jag (och Flingungen med hi hi). Märks att farbror Bard har varit där och bidrag med låtens tillkomst och han släpper som regel inte ifrån sig något som är dåligt (sen får man tycka vad man vill om den herrn hihi). Den kan nog komma långt i Moskva om den får chansen och så kan hon ju sjunga också och har en jättebra scennärvaro.


Bidrag 7: Nä, den gillade jag inte - verkar som om de gillar våran lokala stolthet här i stan - Abalone Dots. Om den hade kommit till Moskva så hade den nog inte blivit högt placerad (men skrällar har ju i och för sig skett förr).


Bidrag 8: Japp, där satt den!!! Fastnade direkt - vilken artist han är Måns - trots att han bara är 22 år (ha ha, jag kunde ju faktiskt vara mamma åt honom, eller hur Flingungen *ler*). Den här blir bland de 3 bästa i finalen tror jag. Fast det hänger ju lite på vad det är för bidrag han har kvar att slåss mot - det kommer ju 2 deltävlingar till med bl a BWO. Måns har en solklar chans i Moskva - tycker i alla fall jag:-)


Petra Mede?? Nja - en liten förbättring från förra veckans evinnerliga klädbyte men hennes "humor" gillar jag inte. Hon verkar så krystad på något sätt. Kristian Luuk - kom tillbaks!!!


Så, det var mina egna åsikter och alla har vi ju olika åsikter så ingens åsikt är ju fel. Det skulle ju vara ganska så trist om alla tyckte precis likadant om allt eller hur?


Nä, nu ska jag - efter uppmaningar från Flingungen - gå in och kommentera lite hos henne he he.


Hakuna Matata!!

Av Birgitta - 11 februari 2009 15:03

Inget roligt als just nu:-(

Mår bara sämre och sämre för var dag som går - huvudvärk, värk i resten av kroppen, hosta, näsa som börjar rinna..

Är inte så ofta förkyld men nu verkar det ha slagit till ordentligt - Bläää:-(


Jag hade ju tänkt byta ut julgardinerna men de får vackert hänga kvar tills jag blir lite piggare. Jag har ju packat ner allt julpynt i alla fall:-)


Nä, nu ska jag försöka mig på att diska lite - blir lätt helt utmattad av att göra något men M diskar inte - men i gengäld så lagar han oftast maten så jag ska ju inte klaga.


Vad sägs om kycklingfilé, klyftpotatis, bearnaisesås, broccoli och haricot verts på lördag nästa vecka, Flingungen? Erkänn att det vattnas i munnen på dig he he. Det är vad som serveras då hade jag tänkt - sedan blir det snacks och lördagsgodis som vi inskaffar i vår Nettoaffär för du kommer väl skapligt tidigt på dagen (dock inte före 12 hehe). Ta med nattkläder för du sover väl över? Så hejar vi fram BWO!!!


Tjaba




Av Birgitta - 9 februari 2009 01:29

Sitter här och har ett helt rivjärn i halsen, hosta, värk från topp till tå plus att det börjar bli snorigt även hos mig (Anton är ju det). Inget kul alls men inte mycket man kan göra åt det mer än att vänta ut det - man blir ju frisk någon gång förhoppningsvis.


Kollade in första deltävlingen i går och vet inte vad jag ska säga om det - har ju definitivt hört bättre bidrag i mina dar men en kort liten analys kan jag väl kosta på mig:-)


Låt 1: Var väl inte den sämsta jag hört men inte någon låt som fastnar direkt ( visst var det väl hon som vann den där tävlingen förra året - den som handlade om musikalartister?). Skulle knappast ha någon chans i Moskva.


Låt 2: Tyckte jag faktiskt var ganska bra - betydligt bättre än vad Aftonbladets "expert" tyckte i TV-tidningen i alla fall. Inte heller den låten fastnade dock och chanserna i Moskva? Nä.


Låt 3: Shirley har gjort bättre men den var inte helt dålig. Synd att hon inte kunde ge allt (pga röstproblem) plus att det var ännu en ballad som man dessvärre glömmer. Tycker dock inte att det var rätt att hon kom sist. Ingen chans i Moskva för den heller.


Låt 4: Är ju inget dansbandsfreak men lyssnar på en del men denna låt vet jag inte om jag skulle lyssna till - Scotts har nog fått många röster av dansbandsfans (har absolut inget emot dessa människor, jag respekterar folks musiksmak - alla kan ju inte tycka lika). Moskvachans? Nej.


Låt 5: En låt som jag inte minns en ton av - sa mig ingenting när hon sjöng héller. Inte Moskva där heller.


Låt 6: Den enda låt som jag tyckte var riktigt bra. Alcazar brukar ju göra en viss typ av musik som låter likadan hela tiden men denna stack ut tyckte jag. De är ju kända internationellt så de skulle definitivt ha en chans i Moskva.


Låt 7: Caroline är otroligt bra på att sjunga som sin idol Janis Joplin och låten hon sjöng igår var en typiskt Joplin-låt men har den en chans i Moskva? Nä nä.


Låt 8: Marie gjorde en halvbra låt och jag tycker att hon åtminstone skulle ha kommit bland de fem första men den var alldeles för vanlig för att ha en chans i Moskva.


Petra Mede gjorde väl ingen större succé - har lite svårt för hennes humor men smaken är ju som den berömda baken delad.


Detta är mina högst personliga åsikter och som sagt var så kan man ju inte tycka lika jämt och alla har rätt att ha den musiksmak som de vill.


Ser fram mot nästa vecka - ska bli spännande att höra vad Amy Diamond, Måns Zelmerlöv och Lili och Sussie har för låtar. Gillade Amys låt förra året och Cara Mia (Måns låt) var en riktig goding som håller än idag.


Nä, nu ska jag ta och avrunda för denna gången.

Natti natti

Av Birgitta - 7 februari 2009 10:04

Anton är fortfarande febrig och nu är han dessutom snuvig också - får se om det blir någon skola för honom på måndag. Själv har jag klarat mig hittills, peppar peppar.


Återkommer lite senare i dag.

Ciao

Av Birgitta - 6 februari 2009 18:03

Min lille plutt Anton har varit hemma från skolan idag. Han har legat hela dagen i soffan hos mig med feber och halsont. Han är het som en kamin men man får inte ta tempen på honom men det behövs knappt för det både syns och känns på honom att han inte är ok. Han har inte ens rört sina TV-spel idag och det är INTE likt honom. Inte konstigt egentligen att han är sjuk för 3 barn i klassen har varit sjuka och 3 av de 5 lärarna i hans klass ligger hemma med influensa plus att en av de två som är kvar har haft den så det är bara en kvar av lärarna som inte haft den än.


Nu har jag packat ner så gott som allt julpynt - har kvar att byta gardinerna i alla rum utom i M:s rum där allt är klart. Var uppe igår i förrådet för att kolla var jag ska ställa alla julkartongerna (är 8-9 banankartonger) men upptäckte till min förtvivlan att det inte finns någon plats alls:-(

Hmm, måste nog ta och röja upp där uppe - för tillfället är allting intjofsat huller om buller. Nog måste det väl finnas fler här i Sverige som har det likadant - jag kan ju inte gärna vara den enda som har det så rörigt i förrådet:-)


Annars är planerna för helgen inte så värst stora. Ska byta resten av gardinerna och packa ner det sista julpyntet, och så ska jag tvätta på söndag och får jag lite ork över så ska jag ta tag i påskbroderierna - är så sugen på att sy lite kycklingar och påskharar:-) Sen har jag ju förstås mammas jullöpare som jag borde ta tag i så den blir klar någon gång. Visserligen är det ju ett tag till jul men tiden går ju så fort - innan man vet ordet av så är det jul igen *fniss*


Ska så klart kolla första deltävlingen i Melodifestivalen i morgon - det vill man ju inte missa för allt smör i Småland:-)

Ser med förväntan fram mot BWO:s framträdande - förra året hade de ju en kanonlåt (eller hur Flingungen?). Bard gör ju himla bra musik - sedan kan man ju tycka både det ena och det andra om den mannen men jag måste erkänna att jag beundrar den mannen för han är inte det minsta rädd för att säga vad han tycker och tänker - ser fortfarande fram mot en debatt mellan honom, Bert Karlsson och dig, Flingungen he he (du vet vad jag menar little Sis:-).


Ställde mig för skojs skull på vågen i går och den visade på minus 6 hg, Konstigt eftersom jag syndat lite med lite extra godis i helgen men vågen är som jag sagt tidigare inte att lita på då batteriet är i stort behov att bytas ut.


Nä nu får det vara färdigsvamlat för stunden men jag återkommer säkert senare i kväll:-)

Tjaba!!!

Av Birgitta - 4 februari 2009 15:17

...har du en lång rad med listor att gå igenom hehe.


Du tycker ju att jag skrivér så korta inlägg hehe.


Nä, nu ska jag ta och logga ut för nu måste jag diska och sedan ska jag packa ner mer julsaker - har så sakta kommit igång med det och packat ner en banankartong hittills plus att jag har plockat ner ljusstakarna från fönstren så inte folk ska börja undra om vi har tomtar på loftet *ler*


Tjingeling

Skapa flashcards