Direktlänk till inlägg 16 september 2009

På nedgång

Av Birgitta - 16 september 2009 07:54

Med vikten alltså:-) Gårdagens veckovikt visade på ytterligare 1 kg mindre. Sammanlagt 3 kg på två veckor och mer ska det bli! Ökade på till 15 minuters trampande men det blev bara en tur på cykeln på kvällen för på förmiddagen hade jag så ont i huvudet att jag inte klarade av några fysiska ansträngningar men idag känns det bättre så det ska bli en tur på 15 minuter alldeles strax:-)Mitt mål är att gå ner 1 kg i veckan. Min dietist - som även är Flingungens - har sagt att ½ till 1 kg i veckan är lagom takt för att viktnedgången ska bli varaktig.Hoppas nu bara att cykeln inte går sönder som den förra jag hade - kan ju vara nackdelen med att köpa begagnat, man vet ju inte hur många mil som har trampats på den men en ny kostar flera tusen och som bekant så är man ju inte så där extremt rik när man har sjukbidrag:-( Som om det inte skulle vara nog med det så kom M hem igår med dystra besked. Han får inte vara kvar längre på Lysingsbadet - inte för att han inte är duktig och behövs för det är/gör han men som vanligt så finns det inga pengar att anställa honom för och "arbetsförnedringen (arbetsförmedlingen alltså) kan inte hjälpa honom utan de pratar om att hitta en praktikplats åt honom. Det innebär att han får ut samma som A-kassan och går gratis hos en arbetsgivare men gör lika mycket som en anställd. Han får då ut mellan 2000-3000 mindre netto i månaden och våran ekonomi är ju inte den bästa som det är nu. Dessutom växer ju jobben som bekant inte på träden precis och är man 40+-are på väg mot 50 så är ju chanserna ännu mindre att någon anställer en.Idag fyller M 46 år och han ska ut med jobbet i kväll och äta för det var visst någon som fyllt 60 nyligen som skulle bjuda. Eventuellt ska han sova hos sina föräldrar - de bor runt hörnet av den restaurang han ska till så det är ju smidigt att sova där.Nä nu väntar cykeln på mig så nu slutar jag för denna gången.Tjingeling alla bloggare och andra med för den delen:-)

 
 
Ellen

Ellen

16 september 2009 09:43

Ja denna arbetsförmedling...de borde lägga ner den...de gör precis allt...utom att hjälpa en...

De bråkar mer än vad de hjälper...

O detta med praktikplats är inte så bara...ja var ju ute på en praktik nu i april/maj (1 månad) men det kostade mig mer än vad ja tjänade...

Dels fick ja ju betala dagis för att Alice var ju tvungen o gå flera timmar...än de 15 timmarna som hon har gratis annars...

Bensin m.m fram o tillbaka..(3 mil tur o retur)

Fick inget mer betalt..ändå jobbade ja heltid...5 dagar i veckan(var på ett dagis)

O inte nog med det...fast att ja fick betalt ifrån f.kassan (aktivitetsstöd eller vad det nu heter) så drog a-kassan dagar..så ja vart ju av med mina a-kassedagar fast att ja inte fick betalt därifrån...

O inte fick ja nåt jobb heller...eller in en fot som det heter...dels så är barnomsorgen en svår bransch med besparingar o så...men sen så är det ju så dumma regler så en annan kan ju inte hoppa in bara 1 dag då o då...för då går man ju back....

Men men....vad ska man göra??

Ja hoppas i alla fall att det löser sig för er...på ett eller annat sätt...

Kram o ha en bra dag

http://jagochlivet.bloggagratis.se

 
Kattis

Kattis

16 september 2009 10:22

Vad duktig du är! Kämpa på i samma takt. Men kom ihåg öka inte på för snabbt med träningen. Det kan lätt få en negativ effekt.
Det är bara bra om det går långsamt. Då hinner kroppen med bättre.
Bra gjort och lycka till framöver.

http://katarinas

 
Ingen bild

Flingungen

28 september 2009 23:12

Härligt att du kämpar på! Både jag, som lillayster, och dina charmiga "systerdöttrar", som ju camperar i samma lya som jag, är sååå stolta över dina framgångar! Keep going strong!!! :-)

Men vad i h-e är det jag läser längre ner i ditt inlägg? Hade faktiskt ingen aning om att M INTE fick vara kvar... Vart är detta samhälle på väg? Vad är meningen med de nya jobblagarna? Sover regeringen, eller är det bara höginkomsttagarna som ska få hjälp på arbetsmarknaden...

Oerhört tragiskt också att han, som så många andra, är mer eller nindre beroende av vad "Arbertsförnedringen" kan göra, eftersom det ju innebär att INGET blir gjortl. För precis som du skriver, han lär vid ev. praktikplats, får nada med lön för mödan, men ändå tvingas jobba minst lika mycket som anställd, om inte mer... Varför inte bara, precis som Ellen skriver, lägga ner AF, för det sista denna myndighet gör är just att förmedla jobb... Sparka undan benen på de som redan har de tufft är däremot något de är experter på... Fy f-n!!! :-(

/KRAM från lillasyster och hårbollarna!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 28 augusti 2011 15:22

Söndag eftermiddag, solen skiner, Anton är med sin pappa och hälsar på hos sin farmor och farfar och jag sitter vid datorn och surfar. Har inte så många planer för resten av dagen men ska byta i Mimmis bur, tvätta en maskin, baka kladdkakemuffins eft...

Av Birgitta - 26 augusti 2011 16:12

Jösses vad länge sedan det var som jag skrev något här! Mycket har hänt sedan dess - mer än ett år har ju gått. Är fortfarande en glad singelmorsa. Har hunnit bli hela 50 år så nu har jag hamnat i livets nedförsbacke - trist men inte mycket man ka...

Av Birgitta - 4 maj 2010 21:23

Har inte kunnat blogga på ett tag nu för handleden är inte helt ok än. Ska till arbetsterapeuten i morgon för träning av styrkan i handen men får se hur mycket träning det kan bli tal om - känner mig inte helt pigg för övrigt. Skulle tro att det är e...

Av Birgitta - 18 april 2010 07:53

Har varit och fått min handled undersökt. Vårdcentralen, röntgen, akuten tog en och en halv timme bara sammanlagt. Trodde ju att det var en stukning men icke sa nicke. Det var en strålbensfraktur och hade jag kommit fyra veckor tidigare så hade det b...

Av Birgitta - 4 april 2010 14:56

Till att börja med så vill jag besvara inlägget från "Bryr mig" - dvs från Carro eller Kattis! Det finns för det första orsaker bakom min värk och varför jag har svårt att bli av med den som jag inte vill gå in på här. Angående mina godis/chips/läskv...

Ovido - Quiz & Flashcards