Alla inlägg den 20 januari 2010

Av Birgitta - 20 januari 2010 05:55

Har varit så trött de senaste dagarna att jag inte orkat med att blogga - beror nog på all stress inför separationen.


Svar till Ellen; Om allt går som jag har tänkt mig så flyttar M sista helgen i denna månad. Jag ska upp på förrådet i eftermiddag och börja bära ner alla kartonger (känns som om det finns hundratals för förrådet är smockfullt) och gå igenom dem för att se vad som M ska ha. Vi är tack ocn lov helt överens om vem som ska ha vad. Jag får tack och lov behålla alla mina tomtar och allt annat julpynt för M är inte det minsta intresserad av sådant. Han är överhuvudtaget inte det minsta intresserad av prylar och pynt och vill ha så litet som möjligt med sig när han flyttar. Som tur är så är jag precis tvärtemot - älskar sådant (kan mina syskon intyga hi hi). Som det ser ut nu i nuläget så ska han ha sängen, soffan och soffbordet så det får jag skaffa - ska bort till Kupan (Röda Korsets försäljning) nästa vecka och kolla vad de har för något. De brukar alltid ha soffor och bord och ganska ofta sängar också. Ska bli kul med lite "nytt".


Till Jenny: Ja huvudvärken försvann så jag fick tvättat alla kläder och handdukar. Har nu gardiner, dukar, sängkläder och några filtar kvar och de ska på date med tvättmaskinerna i morgon kväll:-)


Till Uffe: Jo tack det knallar. Kul att du kikar in:-) Ja, mycket snö är det men för min del så får det mer än gärna bli vår nu.


Ringde försäkringskassan i går för att få besked om när jag kan tänkas få veta om jag får förlängt sjukbidrag och i så fall när pengarna kan tänkas betalas ut. Hamnade så klart i telefonkö - plats 90:-(

När jag till slut kom fram så var det bara för att mötas av en telefonist som inte kunde svara på något utan hon gav mig ett telefonnummer till min handläggare så det var bara att ringa igen men som tur var så var det ingen telefonkö till henne så hon svarade med en gång. Fick jag då något besked??? Icke sa Nicke. Hon ska först kolla igenom ansökan och lämna ett förslag, sedan ska det skickas till näste man som ska gå igenom det och sedan till ytterligare en person som ska göra en beräkning och slutligen till en person som ska fatta beslutet. Snacka om byråkrati:-(

Jag sa ju som det var att jag i stort sett inte har något att leva på och frågade om det skulle ta månader att få besked. Nädå sa hon - hade jag inte fått besked innan tisdag nästa vecka så skulle jag ringa igen. Ska ju söka bostadsbidrag men kan inte göra det förrän jag vet vilken inkomst jag kommer att få. Hoppas att man kan få bostadsbidrag retroaktivt i sådana fall. Någon som vet???


Ska bli så himla skönt när allt är klart - M har flyttat och alla kontakter med bostadsbolaget, elleverantörer och försäkringskassan - då kan man äntligen andas ut och börja ta tillbaka sitt liv. Visst, på ett sätt så känns det allt lite vemodigt. Det är ju trots allt 20 år man har levt tillsammans och ska jag vara ärlig så har det inte alltid varit dåligt - vi har haft mycket roligt ihop M och jag och tack vare hans stora tålamod och lugn så klarade jag att äntligen ta mitt körkort som privatist. Fick övningsköra för M så gott som varje gång vi skulle någonstans - väldigt mycket landsvägskörning blev det - bl a till hans bror i Laholm.


Sedan fick vi ju vår älskade son Anton och det var det absolut lyckligaste ögonblicket i mitt liv. Hade kämpat sedan 1980 för att bli med barn och fått sent missfall 1978 (v. 20) och utomkvedshavandeskap 1988 och hade gett upp hoppet om att någonsin få bli mamma när jag genom IVF (mikroinjicering) blev med Anton 1998. Ser ju att jag blivit gravid vart tionde år (vad gammal jag låter hi hi) och tredje gången gillt lyckades det. Det roliga är ju att siffran 3 är mitt lyckonummer. Det ar lite kul också att jag blivit spådd att få ett barn. Jag och två kompisar var på en marknad för många år sedan och då var det en spåkärring som spådde i handflatan. Jag var väldigt skeptisk till detta men tänkte att jag på skoj skulle spå mig. Den ena av mina kompisar skulle få tre barn, den andra två och jag skulle få ett och faktiskt så stämde det till min stora förvåning.


Nä, nu ska jag ta och läsa morgontidningen och sedan ska jag gå in och väcka min lille pussgurka till son för det är skoldags. Han har varit hemma måndag och tisdag för han har varit hängig men nu är han piggelin igen:-)


Tjingeling

Ovido - Quiz & Flashcards