Alla inlägg den 11 januari 2009

Av Birgitta - 11 januari 2009 20:25

Lista - Från 10 till 1

10 första

Första bästa kompis: Hon hette Katarina Eriksson och flyttade till Västerås

Första bil: Har inte haft någon egen bil men körde som första bil M:s Opel Ascona -81 - en bil jag för övrigt körde upp i (körde upp som privatist)

Första kärlek: Min allra första var en kille som heter Uffe Ottosson och jag var 9 år och han var den jag fick min första puss av - vi satt hemma hos hans morfar och mormor i en gammal folkvagn och pussades hehe

Första husdjur: Har för mig att det var några undulater som mamma och pappa hade. Första egna husdjuret sedan jag flyttat hemifrån var en stålgrå katt som hette Busen

Första semester: Måste ha varit till Helsingborg - en bussresa som jag och mitt ex och hans mamma var på men det regnade mest hela tiden. Var dock ända uppe i toppen på Kärnan, många trappsteg är det dit upp.

Första jobb: Var som sommarjobbare i en musikaffär som hette Björns Musik och där fick jag stå i kassan, packa upp och märka skivor och gå och köpa fikabröd, Jag var 14 år och stormtrivdes både med jobbet och med mina arbetskompisar

Första köpta skiva: Är lite osäker på det men tror det var Donna Summers "Love to love you baby". Den första singeln var Ballroom Blitz med Sweet. har kvar båda skivorna så klart plus en massa till - samlar på skivor med hehe 

Första riktiga kärlek: Min första riktiga kärlek hette Göran Karlsson och vi var ihop i 4½ år och bodde ihop nästan lika länge

Första piercing: Nä fy fan - det enda jag gjort är två vanliga hål i öronen

Första konsert: Hep Stars fast då var jag ju bakom scenen eftersom pappa jobbade som scenarbetare i folkparken,Annars var det ABBA i Gamleby Folkpark 1974. De hade precis slagit igenom med Waterloo och var bra minns jag. Första (och enda) utländska band jag varit på var AC/DC på Isstadion i Stockholm. Svinkallt var det ute men de var otroligt bra - ett minne för livet  


9 sista

Sista alkoholdrycken: Länge sedan men antingen var det grogg (Geting) eller så var det Lumumba (Nyköpings brännvin blandat med fördigblandat oboy - djävulskt gott men ack så full man blir hehe)

Sista bilfärd: Var med en kompis och våra ungar och köpte vinterskor i november förra året

Sista filmen du såg: What's love got to do with it

Sista ringda telefonsamtal: Telebanken

Sista bubbelbadet: Har aldrig badat sådant

Sista spelade CD: Var någon av Flingungens egenkomponerade blandningar med 80-talsmusik

Sista kyss: Minns ej

Sista gången du grät: Minns ej

Senaste måltiden: För två timmar sedan - stekt falukorv, potatis, grönsaker, senapssås


8 har du någonsin...

...dejtat en av dina bästa kompisar: Nä, är inte lagd åt det hållet:-)

...blivit arresterad: Nähä

...blivit kär vid första ögonkastet: Ja, men det förhållandet varade bara över sommaren 

...fått ditt hjärta krossat: Ja, av personen från föregående fråga 

...sagt att du älskar någon utan att du menat det: Nej det skulle jag inte vilja påstå

...haft ett ”One night stand”: Ja en gång - en fyllegrej som jag inte skulle göra om

...busringt till någon: Inte vad jag kommer ihåg


7 saker du har på dig

1 Trosor

2 Byxor

3 Tröja

4 Hårsnodd

5 Täcke - är så frusen av mig

6 Förlovningsring

7 Glasögon


6 saker du gjort idag

1 Tvättat

2 Sovit

3 Vaknat

4 Ätit mat

5 Spelat in Rebell i bojor

6 Badat Anton


5 favoritsaker/personer1 Anton såklart

2 Datorn

3 Digitalkameran

4 Min broderisamling

5 Alla mina tomtar


4 du kan berätta allt för

1 Pia

2 Mig själv:-)

3 Kommer inte på någon mer

4 Kommer inte på någon mer


3 val

 Svart eller vitt: Svart

Sommar eller vinter: Sommar om det inte är för varmt, vintern när det är jul

Choklad eller chips: Båda två


2 saker jag vill göra

1 Börja scrapbooka

2 Lära mig italienska, franska, spanska och tyska flytande


1 sak du ångrat

Att jag inte slutfört de utbildningar jag av olika skäl har avbrytit

Av Birgitta - 11 januari 2009 20:05

Sitter och slökollar på Bingolotto - spelar dock inte längre, kan bli någon enstaka gång om året men har inte tålamod att sitta och passa alla dragningar. Tycker dock att det blivit lite bättre när Lotta Engberg tog över för det kan vara rätt så intressant att kolla hennes intervjuer med diverse känt folk (beroende på vem det är förstås).


Kom iväg till tvättstugan i morse i tid men skulle ju hämta tvätten strax innan klockan 9 men satt såklart och somnade i soffan framför TV:n och vaknade inte förräns klockan var 9.45 så fick rusa ner för att hämta tvätten. Som tur var så var det grannen mitt emot som börjat tvätta så hon hade lagt min tvätt i korgen och kört ut till rummet utanför vår tvättstuga (man kommer inte in i tvättstugan om den som tvättar har satt en liten plomb i låset - vilket jag i vanliga fall brukar göra men i morse så glömde jag det som tur var.)


Ska plocka i ordning Antons gympapåse med hans gympakläder till i morgon- Han har gympa måndagar och fredagar fast i fredags så blev det ingen gympa för gympaläraren var ledig så det blev pulkaåkning i Peruparken istället och det gillade Anton:-)


Idag har jag käkat stekt falukorv, potatis, senapssås och grönsaker och det var jättegott. Sambon är ju jätteduktig på att laga mat så det blir ofta han som står för den biten. I gengäld så är han värdelös på att diska och städa så den biten faller på mig. Tror han har diskat max 10 gånger på de 19 år och 4 månader vi varit tillsammans.


Har fortfarande inte tänt ljusstakarna här hemma - känns lite fånigt eftersom ingen annan har kvar sådant i sina fönster men jag har i alla fall granen tänd. Har ju plastgran så jag slipper dammsuga barr i flera månader. Himla smart - den som uppfann plastgranen - måste ha varit en kvinna:-)


Ska strax se till att Anton stänger av sin TV och släcker ner för det är dags för honom att sova nu. Ska se på Veberödsmannen på ettan i kväll - gillar inte Ernst-Hugo Järegård men han passade bra att spela slemmiga typer. Lite kul är ju att M har bott i Veberöd och hans farmor och farfar och flera av den släkten bor/bodde där. Ska ta och spela in den också.

Om jag kan hålla mig vaken så ska jag passa på att sy lite på mammas jullöpare så den blir klar innan påsk i alla fall hehe. Hälsa det till mamma Flingungen *ler*

Hakuna matata 


Av Birgitta - 11 januari 2009 00:26

...och surfar samtidigt som jag kollar på filmen "What's love got to do with it" som handlar om Tina Turner. Den är jättebra - spelar in den så klart. Är ju ett äkta filmfreak som sparar på film - fråga Flingungen- hon vet hehe.

Idag har jag slappat mest hela dagen - diskat och slängt sopor är det mest avancerade jag gjort. Käkat ungsbakade potatisar, morötter, vitkål och till det stekt kycklingfilé. Gott.

Ska upp och tvätta klockan 5 i morgon bitti om jag är vaken då vill säga. Enda tiden det var ledigt i morgon och måste ju tvätta Antons skolkläder plus M:s arbetskläder


Snön är så gott som borta och fortsätter det att vara så här varmt så är det nog helt barmark på måndag.

Kul att se att min allra första kärlek (jag var nog 9 och han 10) kollat in min blogg och skrivit en kommentar. Alltid kul att höra av gamla bekanta:-)


Ser att Flingungen lytt mitt råd om att skapa en egen kategori till sina listor - blir ju enklare för mig att gå in och sno dem då hehehe.


Nä, nu ska jag ta och surfa vidare i cyberrymden men som Arnold Schwarzenegger säger: I'll be back!!!

Av Birgitta - 11 januari 2009 00:16

…rum i huset? Vardagsrummet

…parfym? Kommer inte på vad den heter just nu

…månad? December för då är det jul, Juni för då fyller Anton år

..tidning? Alltid kul att läsa skvallret i Se och Hör som jag får av mamma hehe

…blomma? Ros, lupin, liljekonvalj

…glass? Magnum så klart:-)

…bok? Det finns många men en klar favorit är Deborah Spungens bok om sin dotter - "Inte som andra döttrar" - som handlar om Nancy som dottern heter och hennes uppväxt, liv tillsammans med Sex Pistols Sid Vicious fram till hennes tragiska död - en bok jag rekommenderar starkt

…författare? Allt från Vilhelm Moberg till Stephen King (en speciell favorit är Ulf Löfgrens barnböcker om den knasiga kaninen Ludde och hans kompisar - de böckerna älskar både Anton och jag för de är tokroliga hehe)

…film? Finns hur många som helst men La Bamba är en solklar favorit och så klart skräckfilmer av alla de slag - The others är otäck 

…skådespelare? Antonio Banderas, Mel Gibson, Bruce Willis, Glenn Close (ingen kokar kaniner som hon hehe), Julia Roberts och många fler

…TV-program? Glamour, Cityakuten, Sjukhuset, sjukhusserier, veterinärserier, sjuk humor typ Little Brittain och Pang i bygget och så klart vår underbare Micke "Svullo" Dubois som tyvärr lämnade oss för tidigt - allt han gjort ihop med Agne och ensam är skitkul

…musik? 50-tal till dagens musik med en viss förkärlek för glamrocken från 70-talet (Sweet, Slade, Bowie, T.Rex och min husgud som tonåring Alice Cooper) och så gillar jag Hep Stars också. Gillar däremot inte opera, operetter, klassiskt och jazz och till viss del inte country heller.

…artist/grupp? Se ovan plus Eddie Meduza (hans låt om en grön termos är helt klart en favvis hehe), Duffy, Ulf Lundell,Nationalteatern, Pink Floyd,  Elvis Presley...ja listan kan göras hur lång som helst men kommer i vilket fall som helst inte på fler just nu 

…låt? Var den grön får du en ny med Eddie Meduza, Still of the night med Whitesnake, Lilla Sofi med Hep Stars, I can't drive 55 med Sammy Hagar, Ballroom Blitz med Sweet, Comfortably numb med Pink Floyd, Mercy med Duffy, Precis som en kvinna med Ulf Lundell. The worrying kind med The Ark (Flingungen håller inte med hehe) och många fler som jag inte orkar skriva ner

…djur? Gillar hundar och katter (både tama och vilda *ler*) men varför gillar inte Kim mig - kan du svara på det Flingungen hehehe

…mat? Kycklingfilé med klyftpotatis, pizzan Verdi på Pizzeria Diana, kebab, grönsaksgratänger av alla de slag, broccoli, fläskfilé - både falsk och äkta mm

 …dryck? Julmust, påskmust, läsk i alla dess former och kallt källvatten, oboy om den är iskall

…godis? Choklad, geléhallon, lakritsbåtar, nötkräm, tarragona, hårda sura och annat smått och gott men ska ju inte äta så mycket godis nu för tiden utan bara som lördagsgodis

…frukt? Bananer, apelsiner. clementiner.vindruvor - ja, det mesta i fruktväg faktiskt

…krog/restaurang? Är nu ingen krog/restaurangmänniska men McDonalds är ju helt ok

…färg? Svart, orange, julrött, lila och många fler

…doft? Rosdoft (finns en parfym som jag älskar men kommer inte på namnet just nu)

…siffra? Tre 

…sport? Nja är ju ingen sportfåne precis men hockey är ju helt ok

…lag: Sorry flingungen, men det finns faktiskt ett bättre lag - Leksands IF hehe

…plats: Där det finns en dator och så klart där Anton är

drog: Skulle inte tro det

…fordon: Bil - skulle gärna vilja ha en babyrosa och vit Cadillac -58 men det är ju en dröm

…affär: ICA Kvantum är bra men handlar mest på Netto - där finns mycket roliga och udda saker som jag gillar:-)

…café: Har inte varit på café på åratal men Calle P lär ju vara bra har jag hört:-)

…skor: Sådana som är bekväma att gå i 

 
Ovido - Quiz & Flashcards