Alla inlägg den 15 januari 2009

Av Birgitta - 15 januari 2009 08:31

...Jerry Springer på TV400. Ricki Lakes manliga motsvarighet för er som inte vet. Är skitkul att se även om det är ett helt galet program - så typiskt amerikanskt. Undrar hur mycket som är uppgjort i förväg. Handlar nästan alltid om otrohet, transor och annat onämnbart och hela tiden tjoar publiken Jerry Jerry Jerry:-)

Man kan ju tycka att det är onödigt att lägga ner tid till att glo på sådant men har inte så mycket ork just nu att göra något här hemma för jag har en jävla huvudvärk PLUS att det tjuter utav helvete i öronen (har fått diagnosen tinnitus sedan 4 år tillbaka).


Annars är det lugnt och skönt nu på förmiddagen - M är på jobbet och Anton i skolan. Saknar visserligen Anton när han inte är hemma men han måste ju gå i skolan och han tycker det så kul fast i morse knorrade han lite för han började vårterminen med att ha syslöjd och det ska han ha hela denna termin. Han hade träslöjd i höstas och det får han ha nu i höst igen men han vill ha det nu för han gillar inte syslöjd men han har ju bara haft det en gång så han får lov att ge det en chans.


Nä, ska ta och knapra i mig några huvudvärkspiller nu.

På återseende:-)

Av Birgitta - 15 januari 2009 06:04

Katt eller hund? Både och - katt för att det är ett självständigt djur med coola egenskaper, hund för det är en vän för livet (därmed inte sagt att katter inte kan vara det men de går ju sina egna vägar oftast)

Öl eller cider? Päroncider (alkoholfri)

Chips eller ostbågar? Båda två beroende på vad jag känner för - blir dock inte så ofta nu för tiden (faktiskt inte någon gång alls i år än så länge men till melodifestivalfinalen blir det nog båda eller vad säger du Flingungen - du kommer ju hit då som vanligt hehe)

Höst eller vår? Vår fast det är skönt på hösten när luften blir så där klar och det är fint med alla färgerna på löven

Vinter eller sommar? Sommar om det inte är så där äckelvarmt ute. Vintern har ju sin tjusning för då blir det ju jul:-)

Jul eller nyår? Utan tvekan jul

Kjol eller byxor? Känns skönast med kjol

Klänning eller kjol? Båda - varierar efter humör och vart man ska

Svarta eller vita kläder? Svarta - går till allt och vitt är så lätt att fläcka ner

Mobil eller hemtelefon? Hemtelefon - mobilen har lagt av. Hallå Flingungen - har du någon ny åt mig???

Vanlig almanacka eller mobilalmanacka?  Vanlig - är beroende av den för att hålla koll på alla tider

Såga eller spika? Ha!!! Hade faktiskt träslöjd i högstadiet och lyckades tillverka några alster som dessvärre blev slängt när vi flyttade från huset. Spikar hellre än sågar -får dock ofta pikar av M om att jag spikar snett och har får stora spikar osv:-)

Volvo eller Saab? Volvo

Audi eller BMW? Audi

Promenera eller springa/jogga? Promenera 

Blyerts eller bläck? Bläck

Singing Bee eller På spåret? Slökollar på båda om jag inte har något annat att glo på 

Rosor eller tulpaner? Rosor 

Mejla eller sms-a? Mejla för det är så jobbigt att sms-a

Chokladboll eller arraksboll? Åååh vad sugen jag blev på sådant nu - arrakboll känns på något konstigt sätt liiite nyttigare:-)

Mjölk eller vatten? Vatten (tål inte mjölk så bra)

Fanta eller cola? Går lika bra med båda men köper jag läsk så blir det oftast cola för det är Antons favorit:-)

Tonfisk eller makrill i tomatsås? Utan tvekan tonfisk - makrill stinker:-)

Banan eller äpple(direkt, ej i bakverk)? Banan men gärna en kombination av båda i en fruktsallad ihop med apelsiner

Clementin eller apelsin? Båda två är lika goda - är inne i en citrusfruktperiod nu

Natt eller dag? Dagen för att det ljust ute, natten för då sover alla och då kan man sitta uppe och rugga men jag går inte ut nattetid för jag är så jävla mörkrädd hi hi

Utsläppt hår eller uppsätt? Oftast uppsatt i en hästsvans eller pippilotter eller flätor

Smink eller naturlig? Naturlig

Böcker eller filmer? Blir oftast film men läser gärna en bra bok när jág får lite tid över

Serier du följer på tv...Glamour och ibland cityakuten och hem till gården 

Du har barn…  Jajamensan och han heter Anton och är 9½ år

Du använder dig av en kalender… japp

Vad för godis/snacks äter du?... När jag väl äter godis så blir det choklad i alla former, surt godis och skumgodis och annat med förresten

Du äger mer än två datorer…  Ja, har tre men det är si och så med funktionen på en av dem

Du äger en egen bil eller motorcykel… Nä, vi hade en bil men det blev för dyrt så den sålde vi

Din plånbok är tom på kontanter just nu… Ja, tror att det ligger en femtioöring och skramlar där bara:-)

Du har körkort?... Jajamensan

Du dricker alkohol minst 1 gång per vecka… Nähä, det räcker med att M gör det

Du skulle aldrig kunna vara utan sex… Nemas problemas

Du vet hur man byter olja i bilen… Ha ha. M har försökt få mig att visa intresse för det men icke sa nicke, det får han sköta om när det blir aktuellt

Du har någon gång legat på sjukhus längre än 1 vecka… Inte vad jag kan komma ihåg

Dina enda vänner är från din arbetsplats…Nix

Har du husdjur?... Räknas dammråttor:-)

Du är överviktig enligt dig själv… Oh ja, men är på väg neråt nu

Dina vänner uppfattar dig som snål… Det kan jag väl inte tänka mig:-)

Du dricker kaffe minst en gång om dagen… Nix . har magkatarr så det är ingen idé att bjuda mig på det

Du vet hur man diskar...Ha ha ha ha ha ha -ja till skillnad mot den sambo jag har så vet jag det - är ju liksom "diskmaskinen" här hemma 

Du kan räkna till 10 på något annat språk… Jajamensan - engelska, tyska, franska, grekiska och finska (har kunnat på italienska och spanska men glömt en del av det). Är lite av ett språkfreak och gillar utmaningen som det är att lära in ett främmande språk

Du kan laga mat själv…Jajamensan

Du tycker att politik är intressant…Nä fy fan - finns det något tristare 

Du har en mobiltelefon som kostar mer än 5000 kr… Haha fråga Flingungen:-)

Märke på mobilen?.. Nokia (vet ej numret)

Haft mobil sen år?.. 2004

Gillar du vintern?... Nä, eller egentligen har jag väl inget emot snön - bara man slapp halkan

Av Birgitta - 15 januari 2009 05:45

Jajamänsan, nu börjar det hända saker!! Vägde mig för en halvtimme sedan och har gått ner 1,2 kg sedan förra torsdagen!! Och det utan att jag har gjort något i motionsväg - jo, jag gick från Esplanadens vårdcentral ner till Åhlens i tisdags men det var ju inte någon jättelång promenad. Har fått en tid till sjukgymnast nästa vecka och förhoppningsvis så kan hon hjälpa mig med min onda svank som ställer till det för mig. Pga den så kan jag inte gå långa sträckor utan att få djävulskt ont. Känns som någon kört upp en glödande kniv i svanken och sedan vridit om för varje steg jag tar när jag gått en bit:-(


Äter dock mindre och tar inte mer än en omgång mat. Innan kunde jag ta om både en och två gånger bara för att det var så gott - även om jag redan var mätt. Ser nu till att äta något mellanmål mellan varje måltid också - just nu frossar jag i apelsiner och clementiner som är så jäkla gott. Min viktcoach sa dock att jag bara får äta max 3 frukter om dagen. Och jag som älskar frukt *snyft* Fast grönsaker fick jag äta hur mycket som helst i princip.

Hon sa att det är jättebra att äta makrill (fisk överhuvudtaget) och avcocado. Jag avskyr fisk - fixar bara att äta fiskpinnar, tonfisk och torskfilé. Jag gillar alla sorters grönsaker UTOM just avocado och brysselkål. Avocado smakar som beskt jolmigt smör och brysselkål har jag gillat tidigare men så råkade jag få en som smakade så beskt en gång och sedan dess undviker jag det.

 Jag äter ofta kycklingfilé och det var helt ok tyckte hon. Jag hade faktiskt gått ner 4 kg sedan jag var hos henne i oktober TROTS att det varit jul:-)


Har varit så trött de senaste dagarna - därför har jag inte orkat blogga något men nu tyckte Flingungen att det var dags så det är säkrast att göra som hon säger he he he:-)


Idag ska jag ta och städa lite när Anton åkt till skolan. Skulle ju egentligen plocka ner allt som har med julen att göra men har så svårt att skiljas från alla mina tomtar, glittriga granen och alla mysiga ljusstakar. De sjunger ju att "julen varar än till påska" så varför inte ha allt kvar tills dess:-)

Nä, då tror väl grannarna att man har blivit helgalen hehe.

Får se om jag tar tag i det nästa vecka.


Nä nu ska jag ta och slänga upp en lista från Flingungens samling - har varit inne och kopierat alla hon har för jag gillar också listor - kan det vara ett släktdrag måntro hehe.


Adios amigos - ses senare idag:-)

Ovido - Quiz & Flashcards